تعهد و دستمزد وکیل چقدر است
نوشته شده توسط : b.gholami

 افرادی که پرونده ای در محاکم دادگستری دارند می توانند شخصاً برای رسیدگی به پرونده خود در دادگاه حاضر شوند یا این موضوع را به وکیل محول کنند. وکلا افرادی هستند که دارای پروانه و دفترچه وکالت هستند و می توانند به عنوان وکالت از حقوق موکل خود حمایت کنند. در واقع وکیل به عنوان نماینده قانونی شخص حقیقی یا حقوقی، اختیار انجام اموری را دارد که به موجب وکالتنامه به او تفویض شده است. وکیل حقوقی در اصفهان اینجا کلیک کنید.

حق الوکاله یا حق الوکاله در دادگاه معمولاً به دو صورت محاسبه می شود: اولی توافق بین وکیل و موکل در چارچوب یک قرارداد خصوصی و مطابق ماده 10 ق. در قانون مدنی این حق وکالت است. را می توان کمتر قانونی تشخیص داد

در این دسته از قراردادهای خصوصی که عمدتاً حق الوکاله نامیده می شود، حق الوکاله و حق الوکاله تعیین و مذاکره می شود و نحوه پرداخت حق الوکاله معمولاً 50 درصد حق الوکاله یا 60 درصد کل حق الوکاله می باشد. عنوان، باید به وکالتنامه توجه کنید.

یعنی وکیل تمامی تلاش خود را در حد توانایی علمی و تجربی خود برای انجام موضوع وکالت به کار می گیرد و وکیل وسیله ای برای احقاق حقوق موکل می باشد نه اینکه به صرف تعیین وکیل و اعطای وکالت به معنای وظیفه و تعهد وکیل به صدور حکم قطعی به نفع موکل .

حق الزحمه وکیل پایه یک قاضی

تعهد وکیل مانند پزشک، تعهد به وسیله است و به عنوان پزشکی که در اتاق عمل تمام تلاش خود را برای رسیدن به سلامتی بیمار خود به کار می گیرد و خواه بیمار کاملاً درمان شده باشد یا خیر، حق دارد. وکیل مستحق دریافت کل حق الوکاله در اجرای دعوی بدون توجه به اینکه حکم به نفع موکل باشد یا علیه موکل خواهد بود. پ

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که وکیل حق دارد در قبال کاری که از طرف موکل انجام می دهد حق الوکاله دریافت کند و معمولاً این مبلغ در قرارداد وکیل و با توافق موکل و وکیل درج می شود. با این فرض حق الوکاله با توافق طرفین و رضایت موکل تعیین می شود، محدودیتی ندارد. اما با فرض عدم توافق بر سر مبلغ معین در قرارداد وکالت، موکل باید حق الوکاله و مبلغ حق الوکاله را در سال 1402 طبق نرخ قانونی مصوب قوه قضائیه بپردازد.

حق الوکاله در پرونده های مالی تعرفه 1402

قبل از پرداختن به حق الوکاله دعاوی مالی طبق تعرفه 1402، بهتر است ابتدا دعاوی مالی را در تقسیم دعاوی به دعاوی مالی و غیر مالی تعریف کرده و مفهوم آن را روشن کنیم. در تعریف دعاوی مالی می توان گفت که عموماً هر دعویی که متضمن وجه باشد یا منفعت مالی برای ذی نفع داشته باشد، مانند دعوای مستلزم انتقال واحد مسکونی، دعوی مالی محسوب می شود.

منبع





:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: